Emberemlékezet óta nem volt ilyen bénázás
A
közösségi összefogást és a szolidaritást nem számítva az ország kudarca
volt az elmúlt két és fél nap. Bár tudni lehetett, hogy csütörtök
délutántól a Nyugat-Európában napok óta pusztító tél Magyarországra is
megérkezik, annak várható hatásaira senki sem készült fel. Azok sem,
akik autókba ültek az előzetes figyelmeztetések ellenére, és azok sem,
akiknek feladatuk lett volna a hóválság kezelése. Aki amit elronthatott,
el is rontotta.
A rendkívüli időjárás miatt kialakult közlekedési és áramszolgáltatási problémák összesen 270 ezer embert érintettek. Szombat délután még mindig 31 település van elzárva a külvilágtól, járhatatlan 57 út és 41 útszakasz, a Nyírség kis falvaiban továbbra sincs áram, itt a szolgáltatást várhatóan csak kedd reggelre tudják helyreállítani.
Bár a rendőrség, a Magyar Honvédség, a mentők, a katasztrófavédelmisek és az útkezelők péntek reggel óta minden erejükkel a próbálták megfékezni a káoszt, a hóhelyzetet percről percre követő olvasóink szerint az állami szervek közötti kommunikáció enyhén szólva hiányos volt, a beavatkozáokat elképesztő mennyiségű bénázás és mulasztás kísérte.
Az időjósok előre szóltak
A meteorológiai szolgálat már március 11-én hóvihart, fagyokat, és sarkvidéki eredetű szeleket jósolt a hosszú hétvégére. Igazuk lett: a szél és a hó miatt gyakorlatilag már csütörtökön sem lehetett látni semmit az utakon, több tömeges baleset történt, Nagykanizsánál negyven autó ütközött össze, ketten meghaltak. Délután egyes határátkelőkön ugyan kamionstopot rendeltek el, de Horvátország felől még beléphettek a nagyobb teherautók – ami alapjául szolgált nem sokkal később az M7-es lebénulásának.
h i r d e t é s
Kamionstop miatt siető kamionosok
Valószínűleg a legtöbb autópályás hóban rekedés elkerülhető lett volna, ha a kormány az 1848-as forradalomra emlékezés és a díszprogramok reklámozása helyett a meteorológiai előrejelzések fényében átgondolja a hosszú hétvége járműforgalmát. A kormany.hu-n ugyanis március 13-án, szerda reggel csak másnap este 10 órától rendelt el kamionstopot a fejlesztési minisztérium (csütörtök 22 órától péntek 22 óráig valamint szombat 22 órától vasárnap 22 óráig). Ez azonban nem segített, épp ellenkezőleg: minden kamionos rákapcsolt, hogy este tízig el tudja hagyni az országot – növelve ezzel a megcsúszások esélyét. Örömteli volt, hogy Semjén Zsolt szépen megülte a lovat Erdélyben, de célszerű lett volna miniszterelnök-helyettesként inkább itthon maradnia, hiszen köztudott volt, hogy a kormányfő Brüsszelben tárgyal majd.Csütörtök délután ár hiába adott ki több megyére piros riasztást a meteorológiai szolgálat a korábban is jelzett hófúvás észlelésekor, a hosszú hétvége miatt 14-én nemcsak a kamionosok, de a síelni vágyók és a rokonlátogatók is elárasztották a nyugati országrész útjait, így estére káosz lett.
Katasztrófa a katasztrófavédelmünk
Az Országos Katasztrófavédelmi Főfelügyelőség információs vonala sokszor teljesen mást mondott az autósoknak, mint a közútkezelők és az autópálya-kezelők. Egy olvasónk szerint az illetékes szervek végig egymásra mutogattak segítségnyújtás helyett: „A diszpécser valósággal tombolni kezdett, mikor elmondtam, mit is hallottam pár perccel korábban a katasztrófavédelmisektől. Azt mondta, éppen a katasztrófavédelem az, akitől ők az engedélyt várják arra, hogy megkezdhessék a munkát, csakhogy nem kapnak rá engedélyt”. Az olvasónknak végül a Facebook segített.Szintén egy olvasónk hívta fel rá a figyelmet, hogy míg az M1-esen rekedt autósok csütörtök este az Autópályakezelőt, a mentőket vagy a családtagjaikat próbálták elérni telefonon a méteres hótorlaszok között, a katasztrófavédelmisek tizenegy tisztjük előléptetését és kitüntetését ünnepelték a Belügyminisztériumba szervezett, március 15-i rendezvényen.
Noha már csütörtök este drámai volt a helyzet, Pintér Sándor belügyminiszter végül csak pénteken 11 órakor adott ki riasztást a katasztrófahelyzet miatt. A mentésbe ekkor már a honvédség és a Terrorelhárítási Központ harcjárműveit is bevonták. A miniszter azt mondta, emberemlékezet óta nem volt ilyen időjárás Magyarországon. Pintér szerint a rendőrség, a katasztrófavédelem és a társszervek kiválóan végezték munkájukat. Hibáztatta ugyanakkor azokat az autósokat, akik a figyelmeztetések ellenére útnak indultak és több helyen még a mentést is nehezítették.
Elkésett sms a Belügyminisztériumtól
Az üzenet péntek délután már egyébként sem sokat segített azoknak, akik akkor már majdnem egy napja vesztegeltek a hóban hivatalos tájékoztatás és rendőri-katasztrófavédelmi segítség nélkül. Ráadásul az sms-t olyanok is megkapták, akiknek például autója sincs, viszont pont március 15-ére szerveztek költözködést Budapest egyik letakarított járdás peremkerületében.
A Vodafone és a Telekom melletti harmadik hazai mobilszolgáltató, a Telenor (leánykori nevén: Pannon GSM) nem vállalta be az ingyenes sms-ek március 15-i szétküldését. Ezt a visszautasítást Pintér Sándor belügyminiszter később majd ki is akarja vizsgálni, addig viszont azt üzente a Telenor ügyfeleinek: váltsanak olyan szolgáltatóra, aki segít a bajban.
A Telenor egyébként egy nap késéssel, március 15-én bejelentette: a Vodafone-hoz és a Telekomhoz hasonlóan ők is jóváírják a katasztrófa sújtotta térségekben rekedt ügyfeleiknek a belföldi hívások és sms-ek költségeit. Ugyanakkor nem kívánták kommentálni sem a belügyminisztériumi sms-ek elmaradását, sem Pintér Sándor tervezett vizsgálat és a tanácsát a szolgáltatóváltásra.
Hóvihar helyett Hídember
A közszolgálati tévécsatornáknak, az M1–M2–Duna-triónak hivatalból kellett volna tájékoztatnia az embereket az extrém időjárásról és a hóban rekedők helyzetéről. Ez nem történt meg csütörtök éjjel sem, péntek délelőtt pedig csak ritkán és rendszertelenül jelentkeztek, délután 4-ig képtelenek voltak összeszedni magukat. Ekkor a szokásos hírblokkokon kívül csak a Belügyminisztérium semmitmondó sajtótájékoztatójának közvetítése miatt szakították meg a március 15-i ünnepi műsort, így a bedugult autópályák, az út menti melegedők és a hótól elzárt falvak helyett az ide kapcsoló nézőknek be kellett érniük a kormányközeli színészek és rendezők történelmi filmjeinek ismétlésével (Eperjes Károly Hídembere, Káel Csaba Bánk Bánja), meg persze az ezredszer vetített Kőszívű ember fiaival.Az sem lett volna rossz, ha a Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságán valakinek eszébe jut sms-küldözgetés helyett: van egy rendszer, amivel az összes országos tévécsatornán és rádión ők oszthatják meg az érintettekkel a legfontosabb információkat. Igen, ez volt az, amit a lakosság megnyugtatása érdekében korábban nem is magyarországi helységnevekkel, hanem a Gyűrűk Ura ismert helyszíneivel, bajba jutott tündékkel és törpökkel teszteltek élesben.
Pintér Sándor belügyminiszter egy páncélozott jármű előtt telefonál az M1-es autópályán Bábolna mellett.Fotó: Beliczay László
Orbán két öngólt is rúgott
Orbán Viktor miniszterelnök csak péntek délután érkezett meg Budapestre Brüsszelből. A reptérről egyenesen a rendőrség Teve utcai irányítóközpontjába ment. A rendőrpalota Operatív Törzsének vezetője közben valószínűleg elfelejtette, hogy az igazi hazafiak kizárólag az Országos Meteorológiai Szolgálat adataiból tájékozódnak: a rendőröket maga Orbán Viktor buktatta le, amikor látogatást tett a Teve utcában, és kiposztolt egy fotót az időképes háttérrel a Facebook oldalára (a képet a tumbász Koosnya vette észre, köszönjük).Bénázó autópálya-kezelő
Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. sem tudta jól kezelni az autópályákon rekedt utasok problémáit; nemcsak abban nem tudott segíteni, hogy elinduljanak, de tájékoztatást sem adott. Az autopalya.hu legfrissebb hírek blokkjában például végig egy március 6-i bejegyzés árválkodott. Március 16-án reggel 7 és 8 között megindult ugyan egy kisebb hírfolyam a Budapest-Letenye között járható M7-esről és a Bábolnánál lezárt M1-esről, de 9 óra után hosszú időre lebénult az oldal. Azóta kiderült: a fokozódó érdeklődés miatt az autopalya.hu március 15-én már nem bírta a tízszeresére ugrott terhelést és elérhetetlenné vált. Az Autópálya Kezelő tegnap délután átállt egy új portálmotorra, de szombat délelőtt még így is sokszor akadozott az oldal.Az Útinform sem volt a helyzet magaslatán. Akik itt próbáltak információhoz jutni az elmúlt napokban, állandóan foglalt vonal, nem elérhető szám. Gábor nevű olvasónk utolsó kétségbeesésében az Indexnek írt 16-án, szombat reggel levelet: „Budapestről szeretnék eljutni autóval Ajkára, már kora reggel óta hívogatom az Útinform központi számát, de mindig azt mondja, hogy a szám jelenleg nem elérhető". Egy olvasónk kapott választ egy Útinform-ügyeletestől, igaz, ehhez trágár e-mailt kellett küldenie, ráadásul a válaszlevélben sem volt érdemi információ, csak egy alig finomabb visszabunkózás.
Hív a vasút, áll a MÁV
A hazai pályaudvarokon télen már megszokott, befagyott váltók és hótorlaszok miatti késések rekordméretűvé híztak az elmúlt napokban: volt olyan szerelvény, amelyik 1856 percet késett. A MÁV védelmében viszont több olvasónk is írt. Például hogy a kimaradó, késő vagy a hóban veszteglő, fűtetlen és kivilágítatlan szerelvényekkel kevesebb baj lett volna, ha korábban nincs akkora mértékű létszám-leépítés a MÁV-nál.„Március 15-én hajnalban mozdonnyal hozták Székesfehérvárra Bodajkról a veszélyeztetett terhes nőt. Vajon mi lett volna a sokat szidott MÁV nélkül? Így lehet tudni, hogy mi lett: sikeresen megszületett Zoltán 2800 grammal és 50 cm-el. Vonattal el lehetett jutni Győrbe, Nagykanizsára, Tapolcára, Szombathelyre, ide autóval, busszal lehetetlenség volt közlekedni.” Az egyik utas azt írta, a Zala Volán Zalaegerszegről Budapestre tartó járatával egy nap alatt egészen Siófokig eljutottak, vonattal már az indulás napján megérkezett volna.
Akikre azért büszkék lehetünk
Az elmúlt napokban a legnagyobb teljesítményt azok az önkéntesek, polgármesterek, szolgálatban lévő rendőrök, tűzoltók és katonák nyújtották, akik órákon át segítették a hóban rekedt társaikat. Árokba fordult autókat húztak ki traktorral, szendvicseket, forró teát és takarókat osztottak szét.Amíg az autópályafelügyelet és más szervezetek weboldala elérhetetlen volt, a közösségi média kitűnő teljesítményt nyújtott: az emberek a blogokon, a Facebookon és más webkettes csatornákon frissítették folyamatosan az útlezárásokkal kapcsolatos információkat. Sokan itt kértek, vagy éppen ajánlottak fel segítséget a bajba jutottaknak. Ha már webkettő, érdemes megemlíteni a Média 2.0 blogot, ahol valóságos kommentcunami tört ki, amikor a posztoló kijelentette: az országos tévék, rádiók és a vezető hírportálok helyett a vidéki rádiósok és a közösségi média mentette meg az autósokat a fagyhaláltól.
A Magyar Honvédség a Facebook-oldalán közvetítette lelkiismeretesen napokon keresztül az eseményeket, hogy hol járnak éppen a katonák, milyen mentési feladatokban vesznek részt. Az oldal látogatói első kézből értesülhettek arról, hogy a lánctalpas és más, nagy teljesítményű katonai járművek épp melyik kórházba vittek vajúdó nőket, vagy mentettek meg olyan betegeket, akikhez nem tudott időben eljutni a hóviharban ragadt mentőautó. A honvédségi wekettő ráadásul még azt is becsületesen megírta, amikor épp a mentésre indult tankjukat kellett kimenteni, mert elakadtak az ítéletidőben.
A Hír TV is ontotta magából a friss információkat, részben az M7-en beragadt riporterének köszönhetően, és az Időkép is végig követte a helyzetet alakulását.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése